Elk hotel heeft één sleutelfiguur nodig die de milieuvriendelijke doelstellingen van het hotel omzet in realiteit door de uitstoot van broeikasgassen te verminderen, afval te beheren en ervoor te zorgen dat middelen zo kosteneffectief en efficiënt mogelijk worden gebruikt.
In het vierde artikel van de vijfdelige CF-Hotels serie kijken we naar de belangrijkste persoon achter de groene operaties van drie CF-Hotels-leden en wat hen uniek maakt. Tegenwoordig baseren reizigers hun accommodatie keuzes niet alleen op prijs, waar voor hun geld, locatie en voorzieningen, maar ook op de duurzaamheid en milieuzorg van die hotels, waaronder het verminderen van het gebruik van plastiek en de uitstoot van broeikasgassen.
Toch, ongeacht hoe goed elk hotel zijn milieu- en duurzaamheidsbeleid heeft opgezet, kunnen de doelen niet worden bereikt zonder efficiënte menselijke hulpbronnen. Hier komt het brein achter de inspanning om de hoek kijken.
Deze ‘groene’ man (of vrouw) is de drijvende kracht achter elke plek om het doel van duurzaamheid te bereiken, wat niet alleen het hotel ten goede komt, maar ook de reizigers en de lokale gemeenschap.
Phuket Marriott Resort & Spa, Merlin Beach
Sleutelfiguur: Rawiwan Poongam, Resort Experience Manager en Duurzaamheidskampioen
Belangrijkste boodschap: “Wij moeten zowel de sleutel als de tussenpersoon zijn in het sturen en opvolgen van alle hotelafdelingen onder het duurzame milieubeleid. Wij geloven dat zorg dragen voor het milieu en de gemeenschap net zo belangrijk is als het creëren van een onvergetelijke ervaring voor onze gasten.”
Belangrijkste succes: Het plaatsen van 1.006 zonnepanelen met een piekcapaciteit van 653 kilowatt, in staat om de CO2-uitstoot met 489,93 ton per jaar te verminderen, plus apparatuur die de temperatuur van het zeewater meet om de impact van klimaatverandering op het zeeleven te bepalen.
Belangrijk punt: Zonnepanelen zijn geïnstalleerd op de daken van vier gebouwen op het terrein, met een oppervlakte van meer dan 3.000 vierkante meter. De zonnepanelen zijn sinds april 2024 operationeel en zullen naar verwachting het jaarlijkse energieverbruik met minstens 7% verminderen en de CO2-uitstoot met maximaal 489,93 ton per jaar verminderen. Dit hotel wordt beschouwd als het hotel met het meest uitgebreide zonnepaneelsysteem van Phuket.
“Onze verantwoordelijkheid is om toezicht te houden op het duurzaamheidsbeleid van het hotel, gericht op het meest efficiënte gebruik van energie en middelen. We moeten doelen stellen en ervoor zorgen dat we deze bereiken. Wij moeten zowel de sleutel als de tussenpersoon zijn in het sturen en opvolgen van alle hotelafdelingen onder het duurzame milieubeleid,” aldus Rawiwan.
Als duurzaamheidskampioen is het haar taak om ervoor te zorgen dat het groene beleid van het hotel werkelijkheid wordt door de samenwerking van alle hotelafdelingen en de meer dan 300 personeelsleden.
Phuket Marriott Resort & Spa, Merlin Beach, is gecertificeerd als milieuvriendelijk hotel (Green Hotel) op zilverniveau voor zijn inspanningen op het gebied van duurzaamheid door het Departement van Klimaatverandering en Milieu sinds 2023 en het gouden niveau van Travellife sinds 2022. Het werd vorig jaar lid van CF-Hotels om de strijd tegen de uitstoot van broeikasgassen aan te gaan.
“Het beleid van het hotel is 100% tegen plastics voor eenmalig gebruik. Er worden glazen flessen in de kamers geplaatst zodat de gasten deze op elk moment kunnen bijvullen, terwijl ook de werknemers herbruikbare waterflessen hebben gekregen. Elke werknemer die op het terrein betrapt wordt met plastic voor eenmalig gebruik, of het nu een tas of een waterfles is, krijgt een boete van 100 baht,” zei ze.
“Het hotel heeft ook een afvalwaterzuiveringssysteem, een afvalscheidingssysteem en gebruikt energiezuinige LED-lampen. Computers worden automatisch uitgeschakeld als ze 15 minuten ongebruikt blijven. We hebben ook een groente- en kruidentuin om ingrediënten te voorzien voor de maaltijden van werknemers en oplaadpunten om het gebruik van elektrische voertuigen te bevorderen. Daarnaast biedt het hotel vervoer aan medewerkers, zodat ze niet zelf hoeven te rijden van en naar het werk.”
Het resort ligt aan Tri Trang Beach, dat bekendstaat om zijn kristalheldere wateren en prachtige koraalriffen. Sinds 2018 werkt het hotel samen met het Departement Visserij om het strand schoon te houden en de koralen te beschermen. Het heeft ook het Reef Education Center opgericht om publieke kennis en bewustwording over het marine ecosysteem te bevorderen.
“Het hotel heeft onlangs een marine bioloog aangesteld om de kustwateren en hun diverse zeeleven te verzorgen. Het doel is om toeristen te informeren over het belang om bij eb niet in de zee te gaan. Zwemmen op dat moment kan de koralen beschadigen. Bij vloed organiseren we snorkeltrips zodat mensen zelf kunnen zien hoe mooi de koralen zijn en leren op een milieuvriendelijke manier te reizen,” zei ze.
Eind april had het hotel ook onderwatertemperatuur- en lichtmeters geïnstalleerd op een afstand van drie, zes en tien meter van het wateroppervlak om de impact van klimaatverandering op het zeeleven te bestuderen. Het hotel heeft ook het Merlin Butterfly Sanctuary gecreëerd, waar mensen meer te weten kunnen komen over vlinders en verschillende soorten kunnen bekijken, variërend van de common Mormon (Papilio polytes), de great orange tip (Hebomia glaucippe) en de common birdwing (Troides helena) tot de Danaus genutia, met zijn “tijgerstrepen” van fel oranje en zwart.
“Aangezien er veel vlinders in de buurt van het hotel zijn, hebben we meer bomen geplant, vooral citrusbomen zoals citroen, waar ze hun eieren kunnen leggen. Nu zijn er veel verschillende soorten en we hebben ook een vlinderkwekerij. In de tuin kweken we orchideeën die we gebruiken als decoratie in het hotel. We bieden onze gasten ook boeken aan over koralen en vlinders.”
Rawiwan zei dat reizigers tegenwoordig steeds vaker kiezen voor ‘groene’ accommodaties en veel aandacht besteden aan milieuvriendelijke activiteiten. Vorig jaar bijvoorbeeld namen 11.042 gasten deel aan de eco-snorkeltrips van het hotel.
“Wij geloven dat zorg dragen voor het milieu en de gemeenschap net zo belangrijk is als het creëren van een bijzondere ervaring voor onze gasten,” zei Rawiwan.
Veranda Resort Pattaya Na Jomtien
Sleutelfiguur: Kamol Sangiamwong, Hoofdingenieur
Belangrijkste boodschap: “Ik steun maatregelen voor het efficiënt en zo kosteneffectief mogelijk gebruik van elektriciteit om de uitstoot van broeikasgassen zoveel mogelijk te verminderen.”
Belangrijkste succes: Overstappen naar 100% LED-lampen en het installeren van zonnepanelen die het energieverbruik met 7-10% verminderen, terwijl de elektriciteitsrekening met maximaal 80.000 baht per maand wordt verlaagd.
“Het doel is om elk jaar het totale gebruik van hulpbronnen en energie met minstens 3% te verminderen. Elke afdeling moet elke maand gebruiksstatistieken bijhouden om de hoeveelheid olie, elektriciteit, leidingwater en gas die wordt verbruikt, te berekenen. Ik controleer deze cijfers zorgvuldig om te zien of ze overeenkomen met de bezettingsgraad en vergelijk ze met de gegevens van voorgaande jaren. Ik steun maatregelen voor het efficiënt en kosteneffectief gebruik van elektriciteit om de uitstoot van broeikasgassen zoveel mogelijk te verminderen,” aldus Kamol.
Hij houdt ook bij waar belangrijke producten zoals rijst, groenten, fruit, droogwaren en zeevruchten vandaan komen en hoeveel kilometers ze hebben afgelegd om bij het resort te komen. Het doel is om lokaal in te kopen om de ecologische voetafdruk van het resort laag te houden.
“Afvalwater wordt gezuiverd en vervolgens gebruikt om planten water te geven, waardoor het gebruik van leidingwater met wel 3 kubieke meter per dag wordt verminderd. De toestand van het afvalwaterbeheersysteem en de reinheid van de vetafscheider worden regelmatig gecontroleerd. De watermeter, het waterleidingsysteem en de drukverhogingspompen worden tweemaal daags gecontroleerd om er zeker van te zijn dat er geen lekkages zijn en dat de druk goed is.”
Het hotel beslaat ongeveer 5 rai (bijna 2 hectare), waarvan 39% is gewijd aan gebouwen en structuren en 32% aan groenvoorzieningen. Bomen zoals banaan, kokosnoot, papaja en pong pong (Cerbera odollam) omringen het terrein en zorgen voor schaduw en helpen ook bij de bevoorrading van de keukens. De biologische groentetuin levert ingrediënten voor de restaurants van het resort.
Afval wordt gescheiden in vier types : recyclebaar, organisch, gevaarlijk en algemeen. Gerecycled afval levert ongeveer 2.000 baht per week op wanneer het wordt verkocht, terwijl organisch afval wordt gebruikt om mest of bio-extracten te maken.
“Hotels die milieuproblemen serieus aanpakken, hebben een positieve impact, niet alleen op het hotel, maar ook op de omliggende gemeenschap en de samenleving in het algemeen. Toeristen besteden tegenwoordig veel aandacht aan deze kwestie en velen vragen naar de groene projecten waaraan ons hotel deelneemt. We tonen onze ‘groene’ certificeringen bij de receptie, zodat gasten er zeker van kunnen zijn dat ze duurzame toerisme ondersteunen,” aldus Kamol.
Ibis Styles Krabi Ao Nang
Sleutelfiguur: Sutan Piromnarg, Hotelmanager
Belangrijkste boodschap: “We zijn nog nieuw in de ‘groene hotel’-branche en moeten deelnemen aan meer observatieprogramma’s en workshops. We plannen ook om ons personeel te onderwijzen over de voordelen van groene praktijken, niet alleen in het hotel, maar ook in hun eigen leven, zodat ze deze kunnen toepassen in hun dagelijks leven en ten goede komen aan hun gezinnen en gemeenschappen.”
Belangrijkste succes: Verminderen van plastic voor eenmalig gebruik en voedselverspilling, evenals het berekenen van de afstand die hotelbenodigdheden moeten afleggen om te bepalen hoeveel koolstof wordt gegenereerd en ook een beleid van lokaal inkopen aanmoedigen.
Belangrijk punt: Het Ibis Styles Krabi Ao Nang Hotel, een middelgroot driesterrenhotel met 45 medewerkers, werd in 2023 lid van het CF-Hotels-platform om zich aan te sluiten bij de strijd tegen klimaatverandering. Het hotel heeft een milieucomité, met hotelmanager Suthan Piromnak als adviseur-voorzitter. Het doel is om dit jaar gecertificeerd te worden als milieuvriendelijk hotel op zilverniveau door het Departement Klimaatverandering en Milieu.
“We hebben weinig ervaring met groen beleid. We zijn begonnen met het aanmoedigen van medewerkers om te kijken hoe naburige hotels zoals het Deevana Plaza Hotel zo succesvol zijn geweest in het implementeren van hun groene beleid. Als eerste stap zijn we begonnen met het scheiden en op de juiste manier verwijderen van afval volgens de richtlijnen van de overheid, en ook met deelname aan duurzame activiteiten die regelmatig in Krabi worden gehouden,” zei Sutan.
Het hotel streeft ernaar het gebruik van plastic voor eenmalig gebruik te verminderen en voedselverspilling te minimaliseren. Het heeft ook zonnepanelen op sommige plekken geïnstalleerd, is begonnen met het gebruik van meer milieuvriendelijke producten en breidt de groene ruimte uit. Plastic borden in de gastenkamers worden vervangen door houten borden, terwijl afval wordt gescheiden voor verwerking.
“We zijn begonnen met het berekenen van hoeveel koolstof wordt gebruikt door leveranciers bij het leveren van producten en zullen deze gegevens gebruiken om manieren te vinden om onze ecologische voetafdruk te minimaliseren. In plaats van dagelijks leveringen te ontvangen, overwegen we om dit te beperken tot alleen op maandagen, woensdagen en vrijdagen.
“Wat betreft water- en elektriciteitsbesparing, ons hotel is 12 jaar oud, dus het zal enige tijd duren om bepaalde problemen op te lossen, zoals het plaatsen van waterbesparende sanitaire voorzieningen in alle 206 kamers.”
Sutan is het erover eens dat toeristen tegenwoordig de voorkeur geven aan ‘groene’ hotels, wat betekent dat resorts milieuvriendelijke beleidsmaatregelen moeten implementeren die een positieve impact hebben, niet alleen op de eigendommen, maar ook op de bredere gemeenschap en samenleving.
“We zijn nog nieuw in de ‘groene hotel’-branche en moeten deelnemen aan meer observatieprogramma’s en workshops. We plannen ook om ons personeel te onderwijzen over de voordelen van groene praktijken, niet alleen in het hotel, maar ook in hun eigen leven, zodat ze deze kunnen toepassen in hun dagelijks leven en ten goede komen aan hun gezinnen en gemeenschappen.”