Strategie duurzaam toerisme

Amazing Thailand

De Tourism Authority of Thailand (TAT) werkt samen met United Nations Development Program (UNDP) om een strategie voor duurzaam toerisme voor de lange termijn te ontwikkelen. Deze stap zal de weg vrijmaken voor de Thaise toeristenindustrie om mee te werken aan de doelstellingen voor duurzame ontwikkeling (SDG’s) in de COVID-19-crisiscontext en om duurzaam gemeenschapstoerisme het nieuwe normaal te maken. Ook na de coronacrisis.

*UNDP is de leidende organisatie van de Verenigde Naties die strijdt tegen armoede, ongelijkheid en klimaatverandering. Door samen te werken met een breed netwerk van experts en partners in 170 landen, helpen zij landen om geïntegreerde, duurzame oplossingen te ontwikkelen voor mens en planeet.

Een Memorandum of Understanding (MOU) werd op 5 juni 2020 (Wereldmilieudag) ondertekend door de UNDP-vertegenwoordiger in Thailand, Renaud Meyer, en de TAT-gouverneur, Yuthasak Supasorn. Het was een van de hoogtepunten tijdens het grotere evenement ter gelegenheid van het 60-jarig jubileum van TAT dit jaar.

Dit is het startpunt voor het toerisme in Thailand om duurzaamheid voorop te gaan stellen. Deze doelstelling draagt daarnaast ook bij om het vertrouwen in de Thaise toeristenindustrie te versterken. TAT heeft een aantal « herstel- en hervormingsmaatregelen » getroffen. Deze moeten duurzame ontwikkeling in de Thaise toeristenindustrie stimuleren. Daarnaast is er de doelstelling om ervaringen met duurzaam toeristisch management in Thailand te delen met andere landen en kennis en expertise uit te wisselen over duurzaam toerisme.

Door samen te werken met de UNDP wordt een grote bijdrage geleverd aan het verbeteren van de algehele kwaliteit van de toeristische producten en diensten in het hele land. ’ Juist nu TAT de 60ste verjaardag viert is dit betekenissvol. Dit jaar kenmerkt ook de start van de ‘Decade of Action’ om de duurzame ontwikkeling door alle VN-lidstaten te versnellen.

‘Thailand staat over de hele wereld bekend om zijn uitstekende toeristische producten en diensten en de vriendelijkheid en gastvrijheid van zijn mensen. In de toekomst zullen we kwantiteit versus kwaliteit en marketing versus management echter beter in evenwicht moeten brengen. Dit wordt onze agenda voor de toekomst. Het zal in de hele sector een sterk positief signaal afgeven om de langetermijndoelstellingen van toerisme niet uit het oog te verliezen,’ zegt Yuthasak.

Renaud Meyer, UNDP-vertegenwoordiger in Thailand, zei: ‘Toerisme is een cruciale economische sector in Thailand die miljoenen mensen van levensonderhoud voorziet. De waardeketen strekt zich uit in vele sectoren, van virtuele online boekingsplatforms tot mensen die in afgelegen gemeenschappen wonen. Maar de COVID-19-crisis heeft ons herinnerd aan de kwetsbaarheid van deze sector en de noodzaak om een ​​nieuwe norm voor toerisme te definiëren die gebaseerd moet zijn op duurzaamheid en het zorgen voor meer voordelen voor de lokale gemeenschappen.’

Voor nu staat er op de agenda voor TAT om een reeks sociale en milieu-initiatieven in verschillende industriële en economische sectoren op te zetten als onderdeel van de strategie om ‘verantwoord toerisme’ te promoten. Daarbij worden 55 opkomende bestemmingen gepromoot om de reeds bekende toeristische plekken te ontlasten, banen te creëren op het platteland en inkomensverschillen te verminderen. Deze sociale en milieu-initiatieven en groene programma’s zijn uitgerold om de enorme natuurlijke en landschappelijke schoonheid van Thailand te beschermen.

Start het gesprek met gelijkgestemden